LETNIE SMAKI MOJEGO DZIECIŃSTWA

09:00:00 alinadobrawa 8 Comments

Lato i dzieciństwo wspominam bardzo miło. W większości te czasy, przywodzą mi na myśl szkołę i beztroską zabawą. Lato i wakacje, praktycznie całe spędzone na dworze, zupełnie inaczej niż dzisiaj. Lato z dzieciństwa przypominam sobie nie tylko tymi wspomnieniami, ale i smakiem. Jest kilka potraw, które dziś przypominają i kojarzą mi się z czasem kiedy byłam dzieckiem.

ZUPA JAGODOWA

ŹRÓDŁO: https://pixabay.com/

Zupa jagodowa przeważnie gotowana przez moją babcię. Mój dom rodzinny znajduje się blisko lasu, wiec jagody zawsze są pod ręką :), wystarczyło pójść i nazbierać. Zbierałam ja i nawet to lubiłam, zwłaszcza kiedy jagody były duże i słoik napełniał się błyskawicznie. Zupa babci zawsze była z kluskami i goździkami, te drugie nadawały specyficzny smak, który nie każdy lubi. Mi nie przeszkadzały i pamiętam jak zawsze się ścigaliśmy z braćmi kto ich więcej wyłowi :). Sama zupa dobra na ciepło jak i zimno, idealna kiedy nachodziło mnie na "coś słodkiego" :).

PRZEPIS NA ZUPĘ JAGODOWĄ

SKŁADNIKI:
- jagody - 0,5 l
- woda - 1 l
- mąka - 3 łyżki
- jajko - 2 szt.
- mleko
- goździki - 3-5 szt.
- cukier
- sól
PRZYGOTOWANIE:
Jagody z wodą zagotowuję i gotuję przez chwilę. W tym czasie przygotowuję kluski. W małej miseczce rozbijam jajka, wsypuję mąkę, szczyptę soli i mieszam. Mąki można dać więcej lub mniej. Konsystencja powinna być w miarę gęsta, by łatwo nakładało się kluski. Do cały czas gotującej się zupy, przekładam na łyżce, masę na kluski (na łyżkę nabieram mało ciasta, bo lubię kiedy kluski są nie za duże). Po przelaniu ciasta jeszcze chwilę gotuję, mieszając. Na koniec doprawiam cukrem, mlekiem i goździkami.
Jagód można też użyć mrożonych, czy zaprawionych.

KOMPOT Z RABARBARU

ŹRÓDŁO: https://pixabay.com/

W przygotowaniu tego przysmaku, specjalizował się zawsze mój tata. Dziś już nawet nie ma rabarbaru u rodziców, ale pamiętam, że jak byłam dzieckiem to wiosną lubiłam co jakiś czas podglądać jak rośnie i czekać kiedy już będzie na tyle duży, by można go zerwać. Kiedy już kompot był zrobiony, najgorzej było wytrzymać czas do ostygnięcia :). Kompot z tego owocu jest idealny na upały. Ostatnio pierwszy raz piła go Lilka :)

PRZEPIS NA KOMPOT Z RABARBARU

SKŁADNIKI:
- rabarbar - 10 szt. (łodygi)
- woda - 2,5 l
- cukier
PRZYGOTOWANIE:
Łodygi rabarbaru kroję na kawałki (około 3 cm), przekładam do garnka i zalewam wodą. Od zagotowania, gotuję przez 15-20 minut. Na koniec doprawiam cukrem.

Lubicie zupy owocowe, czy kompoty, a może macie jakieś swoje smaki z dzieciństwa?

8 komentarzy:

  1. kompot też piłam w dzieciństwie, a zupy jagodowej nigdy nie jadłam..może się skuszę i zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kompot piłam, nawet w tym roku, ale lubię bez farfocli :P A zupy jagodowej nie jadłam, ale nie przepadam za słodkimi zupami :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze nie słyszałam o zupie jagodowej :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie jadłam zupy jagodowej, za to kompot znam bardzo dobrze i uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń

DZIĘKUJĘ ZA KAŻDY POZOSTAWIONY KOMENTARZ